Przedmiotem pracy są listy oraz epilogi w Gestach tzw. Galla Anonima, w szczególności istniejąca w nich topika. Autor buduje wielobarwny zespół topiki na podstawie własnej samoświadomości kulturowej z bardzo zamazanymi odniesieniami do realności społecznych. Największe zatem znaczenie mają te miejsca w Gestach, które przełamują konwencje czy ich nie respektują bądź zmieniają stosunek do nich. Ożywiona w ostatniej dekadzie dyskusja na temat Galla traci wiele bez ponownego rozpoznania, najogólniej rzecz ujmując, sfery literackich konwencji czy topiki.
Na zakończenie zostanie podjęty problem anonimowości Gestów ze szczególnym uwzględnieniem budowy listu poprzedzającego księgę III.
Gall jest przykładem autora, którego dzieło wchodzi w złożone związki z literaturą ustną. Gesta mogą stanowić dowód (słaby) powstającego zainteresowania romansem rycerskim w XII-wiecznej Polsce. Gall posługuje się tak samo dobrze tradycjami literackimi, jak technikami ustnego przedstawiania, które integruje w tekście przeznaczonym do cichej lektury. Przekazywanie literatury w oralnym kontakcie powoduje wyzbycie się jej pierwotnej funkcji i służy jako narzędzie dystansowania się i ustanawiania fikcji. Gall buduje napięcie między konwencjonalnymi zwrotami do słuchaczy a faktycznym sposobem odbioru przez czytelnika. Gall musiał stworzyć wysoce literackie i fikcjonalne Gesta, ażeby niejako odciąć się od ustnej i ustnie przekazywanej wernakularnej epiki. Listy stały się środkiem obrony przed tym przekazem.
Podstawową przeszkodę w jednoznacznych i pewnych ustaleniach dotyczących intendowanej i faktycznej recepcji Gestów dostrzec należy także w użytych konwencjach, które częstokroć przez interpretujących były traktowane jako rzeczywistość społeczna, podczas gdy wszystkich sformułowań Galla nie można traktować dosłownie.